Uszlachetniacze do oleju, by auto pracowało lepiej

Obejmując części metalowe olejem silnikowym, unika się ich wystawieniem na tlen, co z kolei unika ich utlenieniu tuż przy wysokich temperaturach, chroniąc silnik przed korozją. Wolno dorzucić również do oleju inhibitory korozji. Dużo olej silnikowy ma również dodatki w postaci środków czyszczących oraz dyspergujących, by utrzymać silnik w czystości i zmniejszyć kreowanie stałych związków tłuszczowych. Tarcie metalowych części tworzy, w sposób murowany, mikroskopijne cząsteczki metalu. Cząsteczki są w stanie przenieść się w oleju, powodując znacznie większą erozję oraz zużycie ruchomych części.

Oczywiście aby przefiltrować te cząsteczki są filtry oleju. Pompa oleju, wyjście czy też pompa zębata napędzana silnikiem pojazdu zajmuje się przelewaniem oleju przez filtr. Istnieją dwa rodzaje filtrów, o pełnym przepływie i rozdwojonym. Dodatki do olejów silnikowych, takie jak przeciwkorozyjne, zmniejszają korozyjny wpływ oleju na detale ruchome w silniku – wypróbuj Dodatek do oleju skrzyni biegów. Dodatki przeciwutleniające, mają na celu spowolnienie procesu starzenia się oleju. Olej silnikowy kreuje powłokę izolującą ruchome części, jakie się obok siebie znajdują. W ten sposób zmniejsza się bezpośredni kontakt, zużycie i tworzenie się ciepła, chroniąc silnik.

To właśnie dzięki porządnego przewodnictwa ciepła olej silnikowy, w czasie styku z gorącą przestrzenią, wchłania część ciepła, aby przestawić go w inne miejsce, zazwyczaj do powietrza lub ewentualnie jakiegoś rodzaju odprowadnika. W silnikach benzynowych, koturnowy pierścień kompresji ma prawo narazić olej silnikowy na temperatury rzędu 160 stopni Celsjusza.

W silnikach wysokoprężnych, górny pierścień ma okazję wystawić silnik na temperatury powyżej 315 stopni Celsjusza. Oleje silnikowe z wyższymi współczynnikami lepkości mniej się osłabiają w dużych temperaturach. Należy zawsze zwracać uwagę na wskazanie lepkości, jakie znajduje się na zapakowaniu każdego oleju silnikowego. Klasyfikacja Society of Automotive Engineers dzieli oleje silnikowe wedle 11 klas lepkości, 6 klas zimowych i 5 klas letnich. Istnieją także oleje całoroczne, które muszą jednakże spełnić kryteria letnie i zimowe.

Dodaj komentarz